Megjelent a Présence Compositrices első lemeze
„A női szerzők alkotásai, akárcsak a barokk kor művei a 20. század második felétől kezdve, fel fogják forgatni a zenehallgatási szokásainkat és a koncertprogramjainkat” – vallja a francia Présence Compositrices, amely egyesület legfőbb célja a női komponisták népszerűsítése, az ő kiadatlan szerzeményeik megjelentetése, továbbá új darabok születésének szorgalmazása. Ezen törekvésekkel összhangban hozták létre a Présences Féminines fesztivált (2011-ben), majd a Demandez à Clara (Kérdezd Clarát) elnevezésű adatbázist (2020-ban). Idén pedig újabb fontos ágazatra terjesztették ki tevékenységüket: már lemezkiadóként is működnek. Első ízben Marie Jaëll francia zeneszerzőnő nagyszabású, Pièces pour piano d'après une lecture de Dante című zongoraciklusát rögzítették Célia Oneto Bensaid tolmácsolásában. A felvétel november 25-e óta érhető el.
Marie Jaëll (lánykori nevén Marie Trautmann) 1846-ban született Franciaországban, az elzászi régióban, egy Steinseltz nevű kis településen. A zeneművészet három területén is kimagasló tevékenységet fejtett ki. Egyfelől koncertező zongoraművész volt: férjével, Alfred Jaëll-lel Oroszországban és Európa-szerte turnézott, duó felállásban is játszva. Szólistaként elsősorban Schumann, Liszt és Beethoven műveit tartotta repertoáron, mi több, 1893-ban a Salle Pleyelben előadta Beethoven összes zongoraszonátáját. Másfelől – mint pedagógus – behatóan tanulmányozta az emberi kéz fiziológiai sajátosságait, hogy újfajta gyakorlási módszert dolgozhasson ki a zongoratechnika hatékony fejlesztésére; számos publikációja jelent meg ebben a témában.
Nem utolsósorban zeneszerzőként működött. Jaëll ez irányú törekvéseit kortársai is elismerték: tanácsadói között tudhatta Saint-Saëns-t és Liszt Ferencet, tagjai közé választotta a párizsi Société des compositeurs, és több darabját még életében kiadták (műveinek egy része ugyanakkor jelenleg is csak kéziratos formában férhető hozzá). Jóllehet vannak különféle vokális szerzeményei, életművében alapvetően a hangszeres műfajok dominálnak. Írt többek között szimfonikus költeményt, csellóversenyt, két zongoraversenyt, vonósnégyest, zongoranégyest, zongorástriót, hegedű- és csellószonátát. A szólózongora-irodalmat egy szonátával, különféle karakterdarabokkal (például keringőkkel és bagatellekkel), valamint programatikus jellegű ciklusokkal gazdagította.
Utóbbi csoportba tartozik a Pièces pour piano d'après une lecture de Dante: Ce qu'on entend dans l'enfer, le purgatoire, le paradis is. Amint azt a cím és az alcím együttesen jelzi, az alkotás hátterében Dante Isteni színjátékának inspirációja áll. A tizennyolc tételes ciklus így három nagyobb részre – a pokolra, a purgatóriumra és a mennyre – tagolódik, hat-hat tételt rendelve mindegyik színtérhez. Célia Oneto Bensaid interpretációjában a dramaturgiára helyeződik a fókusz, arra az izgalmas, hullámzó, eseménnyel teli zenei ívre, amely a nyitó Poursuite-től (Hajsza) egészen a Contemplation (Szemlélődés) című zárótételig tart. Az előadásban ezáltal kifejezetten hangsúlyossá válnak Jaëll zenéjének progresszív vonásai.
A lemez megtalálható többek között a YouTube, a Spotify, az Apple Music és a Deezer kínálatában.
NÉMETH KIRA